Menü
Metin Karabaşoğlu
Metin Karabaşoğlu
Hz. Peygamber’in ﷺ Dünyasındaki Barış Anlayışı ile Günümüzdeki Barış Söylemlerinin Arasındaki Fark Nedir?
Eylül 25, 2023
Yazarın Tüm Yazıları

Resûlullahaleyhissalâtu vesselam ve sahabiler denilince akıllarda öncelikli olarak Allah yolunda cihad için yapılan seferler ve savaşlar gelir. Ancak onun on senelik Medine hayatında kendisinin bizzat katıldığı yirmi civarında gazve olmasına, bir grup sahabisini görevlendirdiği seriyyelerle birlikte bu savaşların yaklaşık olarak yüzü bulmasına karşılık, bu savaşlarda iki taraftan hayatını kaybeden insan sayısı birkaç yüzü bile geçmez. İkibuçuk milyon kilometrekarelik bir alan, iki taraftan bu kadar az bir can kaybıyla fethedilmiştir.

Bu durumun bir dizi sebebi arasında bilhassa üç sebebi dikkat çekicidir:

  1. Resûlullahaleyhissalâtu vesselam, sulhu, yani barışı önceleyen bir tutum içimde olmuştur. Küfre ve zulme son verme konusundaki hassasiyetiyle birlikte, bu, böyledir. Nitekim, Arabistan’ın değişik bölgelerine gönderdiği birliklere ilgili bölgedeki insanlara İslâm’ı anlatıp onları İslâm’a davet etmelerini, kabul etmezlerse, sulha davet etmelerini, bunu da kabul etmezlerse onlarla savaşmalarını emretmiştir.
  2. Hz. Peygamber, savaşın ‘keyfîlik’ olmadığını, savaşın da bir ‘hukuku’ olduğunu ve olması gerektiğini bizzat göstermiştir. Nitekim ilgili bölgede yaşıyor olsalar daelinde kılıçladoğrudan savaşın tarafı olmayan insanların zarar görmemesi konusunda komutanlarını uyarmış, onlar da bu uyarıya göre hareket etmişlerdir. Efendimiz aleyhissalâtuvesselamın kadınların, çocukların, hastaların, yaşlıların, tarlasında veya dükkânında işiyle meşgul olanlar, mâbedlerde kendince ibadet edenlerin ve ilgili bölgedeki sair mahlukatın zarar görmemesini sağlayacak savaş hukuku ve ahlâkı tedbirleri, bugünün sivillerin canına kasteden ‘topyekün savaş’ mantığıyla tam bir tezat teşkil etmektedir.
  3. Resûlullahaleyhissalâtu vesselam savaşlarda ve fetihlerde, asla intikamcı hislerle hareket edilmesine asla müsaade etmemiştir. Bunun en büyük örneği, Kureyş müşriklerinin 13 sene Medine’de Müslümanlara ettiği onca zulme, sonraki sekiz sene bu kez Medine’ye yönelik o kadar saldırı ve düşmanlıklarına rağmen, Mekke’nin sulh soluyla fethedilmesi, fetihten sonra da herhangi bir intikamcı uygulamaya müsaade edilmeyip bilakis Mekkelilerin affedilmesi ve serbest bırakılmasıdır.

Bunun da ardındaki unsur, insana ve hayata verilen değerle birlikte, bu dünyadaki hayata ancak ahirete nisbetle bir değer biçilmesidir. Resûlullah ve müminlerin derdi, dünya hâkimiyeti ve dünyalık servet değil, hakkın herkese tebliği, imanın kalbleri fethi, zulüm ve zorbalığın giderilmesi ve de adaletin tesisidir. Toprağı değil insanı kazanmak, dünyayı değil ahireti kurtarmak asıl olduğu içindir ki, sulhu daha hayırlı gören bir tutumla hareket edilmiş, savaşta dahi hukuk ve ahlâk en incelikli biçimde gözetilmiş ve askerî galibiyetin ahlâkî mağlubiyeti getirmesine yol açacak intikamcı tutumlara ve zulümlere asla müsaade edilmemiştir.

Bu çerçevede bakılırsa, bugünün ‘dünya’ odaklı ve sonuçta ‘savaşı kural, barışı istisna’ haline getiren savaş ve barış anlayışı ile Resûlullah’ın bu konudaki tutumu öncelikle ‘zihniyet’ itibarıyla farklıdır. Onun sunduğu çerçeve, bugün de ulaşılması gereken bir çerçeve durumundadır. Bu çerçeveye ulaşabilmek için ise, insan, hayat ve dünyayı onun gördüğü gibi görmek, onun tarif ettiği gibi tarif edebilmek gerekmektedir.

0 0 Yorumlar
Puan
Bildir
guest

0 Yorum
Satır İçi Geri Bildirimler
Tüm yorumları görüntüle
DOSYA
İlkeli Yönetim
Ramazan Kayan
Kudüs’te Bir Eşraf Ailesi: el-Hüseynîler...
Sezai Balcı
Gazze: Direniş ve Diriliş Mektebi...
Abdullah Yıldız
Zafer Vadedilen Kur’ân (Tufan) Nesli...
Recep Songül
Filistin Direnişi Bize Ne Anlatıyor?...
Aydın Ünal
RÖPÖRTAJLAR
“Gazze’de yaşananlar, Batı’nın dünya kamuoyundan, ...
Derda Küçükalp
"Filistin davası, Filistinlilerin ya da Arapların ...
Abdurrahman Arslan
“Dünyaların değiştiremediği insanlar ancak dünyala...
Muhammed Emin Yıldırım
“Müslümanın dünyayla ilişkisi tedbir ve temkin ili...
Kasım Küçükalp
... her nimetin bir külfeti var. Gülü seven dikeni...
Ali Osman Öncel
SİRET-İ İNSAN
Savaşın Çocukları
Bahriye Kaman
Toplumun Kurucu Hücresi Olan Ailede Örneklik Vasfı...
Bahriye Kaman
Lider, Önder, Rehber!
Bahriye Kaman
Göçebe Ruhu
Bahriye Kaman
Nitelikler ve Roller
Bahriye Kaman
SİNEMA
Hiçbir Şey Eskisi Gibi Olmayacak. Ama!...
Abdülhamit Güler
Bu Film, Böyle Devam Edemez!
Abdülhamit Güler
Göstermenin Mesuliyetinde Sinemanın Örnekliği...
Abdülhamit Güler
Perdedeki Kimin Afeti, Felaketi, Kıyameti!...
Abdülhamit Güler
Türk Sinemasında Neden Hz. Muhammed (sas) Filmi Yo...
Abdülhamit Güler
GEZİ-YORUM
Prizren’de Osmanlı Evladı Olmak
Mikail Çolak
Vakur ve Mahzun Bir Efsanedir: Kudüs...
Mikail Çolak
Habib-i Neccâr’ın Gözyaşları
Mikail Çolak
Avrupa’nın Ortasında Var Edilen Güçlü Bir İnanç İk...
Mikail Çolak
İnsan Göç Eyler
Mikail Çolak
SAHABİ BİYOGRAFİSİ
F Tipi Dünya
Rumeysa Döğer
Afrâ bint Ubeyd Yüzlü Kadınların Zamanından…...
Rumeysa Döğer
Bütün Şehit Annelerine: Sümeyra Bint Ubeyd Teselli...
Rumeysa Döğer
Ensârî Bir Muhacir: Zekvân b. Abdükays...
Miraç Okutan
İki Hicret Sahibi: Ca’fer b. Ebû Tâlib...
Miraç Okutan
NEBEVİ VARİSLER
Mücâhid b. Cebr
Damla Mıdış
Takvâ Sahiplerinin Öncüsü Hasan Basrî...
Beyza Durna
Ca'fer b. Ebû Talib
Zeynep Simit
Süleyman b. Yesâr
Ruveyda Büyükkendirci
Ömer b. Abdülaziz
Kevser Özdağ
Scroll Up
0
Düşüncelerinizi çok isterim, lütfen yorum yapın.x