Menü
İpek Coşkun
İpek Coşkun
Popülist Pedagoji ve Eğitimde McDonaldslaşma
Eylül 25, 2023
Yazarın Tüm Yazıları

Yoğun bir enformasyon sağanağı altındayız; anlık bildirimler, sosyal medya mesajları, uzman görüşleri, son dakika haberleri derken gün içerisinde sayısız uyarana maruz kalıyoruz. Mevcut enformasyon seli altında doğru ve hakiki bilgiye ulaşmak ise çağımız insanı için en büyük meydan okuma. Doğruyu yanlıştan ayırt edebilmek hiçbir dönem bu denli zor olmamıştı. Kimilerinin “post truth” olarak ifade ettiği, bir tür “gerçeğimsi yalan”larla örülü bir dünyanın sancılarını hem bireysel hem sosyal yaşantımızda hissedebiliyoruz. Bu bağlamda varoluşsal olarak hayatta kalmak kolay değil. Hayatta kalma becerilerini kazanabilmek için bize işin sırrını vermesini beklediğimiz kurum klasik anlamda okullar, bu işin fedailerinin ise öğretmenler olması bekleniyor. Ancak gerek eğitim modellerinde 70’lerden bu yana gelen Amerikanlaşma ve popülist yaklaşımlar gerekse de eğitim yönetimindeki değişkenliklerden dolayı halen kimlik bunalımı yaşayan bir eğitim sistemine sahip olduğumuzu söyleyebiliriz. Bu bunalım esasında Osmanlı’nın son dönemlerinden bu yana devam eden ve ne yazık ki halen bir çıkış bulamayan bir bunalımken bahsi geçen Amerikanlaşma süreçleri ile daha karmaşık bir hale bürünmüştür. Ortaya çıkan bu durumda da eğitimde kalite üzerine oluşması beklenen standartlaşma yerini iptidai bir kopyalama olan McDonaldlaşmaya[i] bırakıyor. Kaliteye rağmen dönemin popüler pedagojik yaklaşımları ile süslenmiş seri üretimci bir eğitim anlayışı bir anda tüm kurumlarda hızla yayılıyor. Bu durumun sadece Türkiye’ye özgü olmadığını belirtmekte yarar var. Dünyada gelişmiş ülkeler de dahil olmak üzere eğitim sistemlerinde bir kimlik bunalımı yaşanmaktadırlar. Dünya genelinde popüler olan bir eğitim uygulamasının peşinden bir anda milyonlarca insan koşabiliyor, eğitim terminolojisini bir anda bu kavramlarla doldurabiliyor. Bunun en hazin örneklerinden biri ülkemizde olduğu gibi dünyada da çok popüler olan çoklu zekâ kuramı olsa gerek. Eğitimde fenomen yaklaşımlar arasına giren yaklaşımla sınıflarda birçok öğrenci zekâ tipine göre değerlendirildi hatta bu şekilde raporlandılar. Konu çocukların zekâ tipine göre etiketlenmesi noktasına gelecek kadar seri üretimde uygulanmaya başlayınca teorinin sahibi Howard Gardner bir açıklama yapmak durumunda kaldı: “Beni çok yanlış anladınız! Ben bu çalışmayı çocuklarla ilgili bir etiketleme yapmak ya da yanlış algı oluşturmak için yapmadım. Lütfen çalışmayı öğrencileri sınıflandırmak için kullanmayın.”[ii]

Fenomen Öğretmenlik ve Monsiuer Lazhar

Yerel aksanla konuşan ve meramını anlatmaya çalışan Samet’in videosu sosyal medyada binlerce beğeni almış. Sekiz dokuz yaşlarında olduğunu tahmin ettiğim Samet’e öğretmeni bazı sorular soruyor, o da bütün masumiyetiyle cevap veriyor. Video, Whatsapp gruplarında sürekli paylaşılıyor; bana da birkaç farklı kaynaktan ulaşmış oldu. Samet tatlı mı tatlı, sevimli mi sevimli ama öğretmeni tarafından bu paylaşımın yapıldığından ve dolaşımda olduğundan acaba haberdar mı? Kaç kişinin telefonundan geçtiğini, üzerine yapılan yorumları ailesi biliyor mu? Ya da bu video kaydını alan öğretmen, örneğin İstanbul Moda’da bir ilkokulda aynı çekimi bu rahatlıkla yapıp, ailenin ve çocuğun izni olmadan dolaşıma sokabilir mi? Elbette, hayır. Kişisel Verilerin Korunması Kanunu başta olmak üzere ilgili pek çok yasal mevzuatla aileler videoyu çeken ve dolaşıma sokan kişiyi dava edebilir ve kişi cezai müeyyidelerle karşı karşıya kalabilir. Millî Eğitim Bakanlığı da 2017’de konuya özel bir genelge yayınlayıp okullarla paylaşmıştı.[iii] Öyleyse diğer tarafta öğretmenler neden bu tip çekimleri halen hemen hemen her gün yapıp dolaşıma bu rahatlıkla sokuyor. Sosyal medyada alınan her bir beğeni bu tip paylaşımların yapılmasını ve sıklığını etkiliyor. Kendi çocuğumuza dikkat kesilirken başkalarının çocuklarını eğlence malzemesi haline getirmek çokça dillendirdiğimiz çocuk hakları ihlaline girmez mi acaba? Bu noktada Samet’in hakkını kim koruyacak? Bunu öncelikle korumasını beklediğimiz kişi şüphesiz çekimi yapan öğretmenin kendisidir. Bu çekimi yaparken öğretmenin kötü niyet beslediğini kesinlikle söyleyemem. Ama farkındalığının zayıf olduğunu söyleyebilirim. Çünkü bir öğretmenin belki kendi alanından önce bilmesi gereken şey öğrencilerinin mahremiyeti ve hukukudur. Öğrenciler hangi şehirden, coğrafyadan, etnik kökenden gelirse gelsin öğretmen için emanettir. Hiçbir çocuk, popüler kültüre malzeme edilecek kadar değersiz ve sahipsiz değildir. Ama “fenomen” öğretmenlik uğruna bunları göz ardı edip popülizm rüzgarına kapılabiliyoruz.

0 0 Yorumlar
Puan
Bildir
guest

0 Yorum
Satır İçi Geri Bildirimler
Tüm yorumları görüntüle
DOSYA
Hz. Peygamber’in ﷺ Dünyasında Cihad ve Savaş...
Ahmet Özel
En Faziletli ve En Hayırlı Amel Cihad...
Muhammed Emin Yıldırım
Filistin Direnişinde Öncülük ve Önderler...
Hamza Türkmen
Kudüs Davası Bilincimiz ve Aksa Tufanı’nın Değerle...
Maruf Çelik
Aksa Tufanı’nın Geleceği Dönüştürme Etkisi…...
Abdülaziz Tantik
RÖPÖRTAJLAR
“Dünyaların değiştiremediği insanlar ancak dünyala...
Muhammed Emin Yıldırım
“Müslümanın dünyayla ilişkisi tedbir ve temkin ili...
Kasım Küçükalp
... her nimetin bir külfeti var. Gülü seven dikeni...
Ali Osman Öncel
“Resûlullah (sas) ile meşgul olmak, Resûlullah’ı (...
Mustafa Fayda
“Peygamberler dünyayı yaşanır hale getirmek için g...
Mustafa Ağırman
SİRET-İ İNSAN
Savaşın Çocukları
Bahriye Kaman
Toplumun Kurucu Hücresi Olan Ailede Örneklik Vasfı...
Bahriye Kaman
Lider, Önder, Rehber!
Bahriye Kaman
Göçebe Ruhu
Bahriye Kaman
Nitelikler ve Roller
Bahriye Kaman
SİNEMA
Bu Film, Böyle Devam Edemez!
Abdülhamit Güler
Göstermenin Mesuliyetinde Sinemanın Örnekliği...
Abdülhamit Güler
Perdedeki Kimin Afeti, Felaketi, Kıyameti!...
Abdülhamit Güler
Türk Sinemasında Neden Hz. Muhammed (sas) Filmi Yo...
Abdülhamit Güler
İnsanın Göç Meselesi: GÖÇ
Abdülhamit Güler
GEZİ-YORUM
Vakur ve Mahzun Bir Efsanedir: Kudüs...
Mikail Çolak
Habib-i Neccâr’ın Gözyaşları
Mikail Çolak
Avrupa’nın Ortasında Var Edilen Güçlü Bir İnanç İk...
Mikail Çolak
İnsan Göç Eyler
Mikail Çolak
Tarihe Tıp Notu: Daruşşifalar
Mikail Çolak
SAHABİ BİYOGRAFİSİ
Afrâ bint Ubeyd Yüzlü Kadınların Zamanından…...
Rumeysa Döğer
Bütün Şehit Annelerine: Sümeyra Bint Ubeyd Teselli...
Rumeysa Döğer
Ensârî Bir Muhacir: Zekvân b. Abdükays...
Miraç Okutan
İki Hicret Sahibi: Ca’fer b. Ebû Tâlib...
Miraç Okutan
Gönüllerinde Şifayı Taşıyanlar...
Rumeysa Döğer
NEBEVİ VARİSLER
Ömer b. Abdülaziz
Kevser Özdağ
AYETLERLE KONUŞAN ADAM
Sümeyye Çiftçi
Yollarına Mısraların Döküldüğü İnsan...
Sümeyye Çiftçi
Adaletin Sembolü Kâdî Şüreyh (ra)...
Necmeddin Beytullah Ünnü
Scroll Up
0
Düşüncelerinizi çok isterim, lütfen yorum yapın.x